Ari-Pekka Lahti uusin kirjailijamme

18.08.2009

Sydänmaa (2005) oli Ari-Pekka Lahden varsinainen läpimurto näytelmäkirjailijana. Parhaillaan Suomen Kansallisteatterissa esitetään näytelmää Kaukana paha maailma ja Kokkolaan on tulossa Metsästäjä
Se pohjautuu Ari-Pekka Lahden yhdessä isänsä Seppo Lahden kanssa kirjoittamaan romaaniin.

Sydänmaan kantaesityksestä Helsingin Kaupunginteatterissa 2005 kirjoitti Kirsikka Moring arvostelussaan:

Koskettava teos ketjuttaa karheita elämäkertoja, tarinoita korpimaiden elämästä eri sukupolvien katsannossa. Se on kuin paisuva balladi siivettömien "ihtiriekkojen" räpiköinnistä sänkipelloilla ja lepikoissa, tai herätyskokous, jossa perkeleitä ajetaan ihmisistä loveen langettavan loitsun voimalla. Lahti on kirjoittajana suuri sanaan eläytyjä. Hänen tekstinsä intensiteetti ja voima kulkevat saarnamiehen lieskoja nostattavalla (geneettisellä?) ääriasteikolla. Nyt ei ilmaisua sensuroida, pala, kärvistele ja kirkastu. Mutta hän kirjoittaa myös syvältä arkkityyppistä suomea, alkuvoimaista kieltä, jonka kauneus ja synkkyys satuttaa.

Nyt Ari-Pekka Lahti on muokannut teostaan dramaturgisesti entistä tiiviimpään muotoon, Vaasan Kaupunginteatterin ja etenkin ohjattuaan näytelmänsä Kokkolan Kaupunginteatteriin keväällä 2009.

Parhaillaan Suomen Kansallisteatterissa esitetään hänen näytelmäänsä Kaukana paha maailma. Se on näytelmä seitsemästä nykyajan suomalaismiehestä. Miesten nimet ovat: Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri ja Eero. He ovat koulutettuja, urbaaneja, itsetietoisia ja heillä on mahdollisuus nauttia täysin rinnoin korkeasta elintasosta, mutta elämänhallinta heiltä tuntuu olevan pahasti hukassa.

Ari-Pekka Lahti on erinomainen oman sukupolvensa tulkki. Hänellä on myös kyky hämmentää historiaa ja löytää sieltä sattumia hyödynnettäväksi.
Kaarina Naski (Länsi-Uusimaa)

Ari-Pekka Lahden suorapuheinen teksti on ennen kaikkea hauska ja särmikäs, holtittomien päähänpistojen hyväntuulista teatteria. - - Tuomo Aitan äärimmäisyyksiä harrastava ohjaus pitää veljekset liikkeessä ja näytelmän intensiteetin korkealla, vaikka kohtauksesta toiseen poukkoileva teksti ei todellakaan noudata mitään klassisia draamankaariajatuksia.
Ilkka Kuosmanen (Etelä-Suomen Sanomat)

Kannattaa myös muistaa parin vuoden takainen Loppukilpailu: Ari-Pekka Lahden KOM-teatterille kirjoittama Loppukilpailu on ääriasentoon kääntyvän mustan huumorin läpäisemä kertomus nyky-Suomesta.
Kirsikka Moring, HS) 

TEAKissa oppilastyönä toteutettu Kiisonin puro (2003) odottaa myös varsinaista kantaesitystään.