Arto Paasilinnan romaanin riehakkaan sovituksen Jyväskylän kaupunginteatterissa on kirjoittanut ja ohjannut Anssi Valtonen ja säveltänyt Pauli Hanhiniemi.
Jyväskylän kaupunginteatterin kantaesitys on saanut modernin kansanmusikaalin muodon ja tyylilajin. Tulkinta on kaikkinensa kiehtovan naiivistinen ja sadunomainen.
Ohjaaja Anssi Valtosen dramatisoima ja Pauli Hanhiniemen säveltämä näytelmä luottaa sekä tarinan vahvaan visuaalisuuteen että musiikkiteatterin tunnelmalliseen lumoon ja selkeään kerronnallisuuteen.
Kansanmusikaalissa on tärkeätä elävien ja mieleenjäävien tyyppienja henkilöhahmojen läsnäolo vähän niinkuin Suomi-filmissä aikoinaan. Ja niitä Jyväskylän esityksestä löytyy roppakaupalla.
Hannu Waarala (Uutispäivä Demari)
Jyväskylän kaupunginteatterin toteutus on melkein kuin morsiamen hääpuku. Se sisältää jotakin vanhaa ja jotakin uutta. Vanhaa on teksti, tarina, joka seurasi hullun myllärin ja tomeran kerhoneuvojan haurasta rakkautta. Uutta oli riehakas sovitus: näyttämö loisti niin lavastuksen kuin puvustuksenkin osalta, ja osansa värikylläisyyteen toivat vinhasti asujaan vaihtavat taitavat tanssijat.
Ulkoisen loiston jätti kuitenkin varjoonsa esitykseen tilaustyönä sävelletty musiikki. Pauli Hanhiniemen sävellykset, Jyrki Heikkilän nerokas sovitustyö ja huippuammattilaisista koostuva orkesteri ottivat yleisönsä. Musiikista muodostui esityksen punainen lanka, joka kantoi alusta loppuun. Se hengitti samassa tahdissa tarinan kanssa, se ilmensi tunnelmia kipeänkauniista painostavaan ja toiveikkaasta tuomitsevaan.
Maija-Liisa Westman (KSML)
Ulvova mylläri kansanmusikaalina
15.09.2009