Myyrä leikkii faktalla ja fiktiolla

17.11.2008

Jari Tervon menestysromaani Helsingin Kaupunginteatterissa Sami Keski-Vähälän taitavana dramatisointina.

myyra9.jpg

















Sami Keski-Vähälän toimiva dramatisointi tiivistää tapahtumia ja karsii joitakin henkilöitä ja rönsyjä. Dramatisointi keskittyy Kekkosen valtakauden loppuun, 1970-80-lukujen taitteessa ja päättyy presidentin kuolemaan.

Nuori Suojelupoliisin etsivä, kommunistisuvun mustalammas Jura Karhu (mainio Rauno Ahonen ) saa tehtäväkseen selvittää onko itse presidentti se kaikkein suurin myyrä, vieraan vallan vakooja. Jura sotkeutuu vakoilutarinaan ja murhamysteeriin, jota väritetään takautumilla ja muistikuvilla. Päähuomio on Kekkosen hahmossa, Karhun suvun värikkäät vaiheet jäävät sivummalle.

Tiivistä toimintaa ja vauhdikkaita käänteitä riittää silti koko kolmituntisen esityksen täydeltä.

Eeva Kemppi (Turun Sanomat)

Farssi pysyy hanskassa
Myyrän tyylilaji on yltiökorostava, yliampuva farssi, joka Milko Lehdon ohjauksessa ja taitavien näyttelijöiden työryhmässä onnistuu kerta kaikkiaan hienosti. Jos katsoja pystyy vertailemaan näyttämötapahtumia omiin muistikuviinsa 1970-luvulta tai varhemminkin, Myyrän tarinoiden henkilöitä on hauska avata historiallisesta todellisuudesta.

J.T. Laakso (Etelä-Suomen Sanomat)

Tervon verbaalinen tragikomedia kääntyy luontevaksi teatteri-ilmaisussa farssiksi. Toisaalta Tervon kirja on täynnä loistavasti kirjoitettua ja syvällistä dialogia...
Matti Saarela (Etelä-Saimaa verkkolehti)