Müller, HeinerHamletinkoneHamletmaschine

Kirjoitusvuosi: 1977
Naisia: 1, miehiä: 1
  • Käännös: Nyytäjä, Outi (1992)

Hamlet vasemmistointellektuellina, jonka kommunismin historia 1900-luvulla lamaannuttaa. Eurooppa on jähmettynyt uuteen jääkauteen. Lopussa myös kapinallinen Ofelia vaiennetaan.

Kirjailija kertoo näytelmän lähtökohdista omaelämäkerrassaan:
Minua kiinnosti variatti, jossa Hamlet olisi Rajkin tai Slanskyn tai Kostovin (näytösoikeudenkäynneissä kuolemantuomion saaneita kommunisteja Unkarista, Tšekkoslovakiasta ja Bulgariasta) poikana. … Hamlet tulee isänsä valtiollisista hautajaisista kotiin ja hänen on elettävä. Hamlet Budapestissa.

Y
ritin kirjoittaa dialogia, mutta se ei onnistunut, ei ollut mitään dialogia, vain erillisiä yksinpuheluita. Teemasta Budapest 1956 ei saanut irti mitään dialogia, ja RAF:n historia, joka myös on tämän näytelmän materiaalia, oli yhtä raivoisaa monologia.
Kyvyttömyys dialogiin ilmentää pysähtyneisyyttä. Ja kun miehisellä tasolla mikään ei enää liiku, naisten mieleen on pakko juolahtaa jotakin. Lenin sanoi aina, että liike syntyy provinsseissa, ja nainen on miehen provinssi.


Kantaesitys 30.1.1979 Pariisissa (Théâtre Gérard Philippe Saint Denis), ohj. Jean Jourdheuil. Suomessa esitetty ensimmäisen kerran kuunnelmana 1989, ohj, Annette Arlander.

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy ladataksesi näytelmän