Corto Maltesen seikkailutCorto Maltese
Kantaesitys Q-Teatterissa 17.2.2011.
Seppo Parkkisen dramatisointi ja Fiikka Forsmanin ohjaus on muutenkin
kaikinpuolin pieteetillä tehty, Hugo Prattin Corto Maltese -sarjakuvia
tarkasti lukeva ja ymmärtävä. Jopa kriittiset, alkuperäisteoksille täysin
olennaiset unijaksot toteutuvat Tunturikadun lavalla uskottavasti päähenkilön
sisäiset demonit tavoittaen. Erityisen taitavasti Parkkisen ja Forsmanin
tulkinta hoitaa siirtymät ajassa ja paikassa sekä valveesta uneen ja takaisin.
[...]
Narratiivin tasolla Corto Maltesen
seikkailut kulkee, totta kai, myyttisen aarteen jäljillä. Matkan varrelle osuu
monenlaista kansannousua, kapinaa ja sotaa, joiden läpi Corto purjehtii
tyynesti ja hänen psykopaattinen aisaparinsa Rasputin hiukan sekavammin. Naiset
ovat tarinassa mukana siksi, että katsoja ymmärtäisi Corton olevan klassinen
jalo sankari, joka ei niinkään huolehdi omasta hengissä selviytymisestään kuin
tarinaan liittyvien naisten kunniasta. Vain rikkauksille kumartava Rasputin
asetetaan näytelmässä Corton kirkasotsaisuuden kieroutuneeksi peilikuvaksi.
Tommi Aitio, Kauppalehti 24.2.2011
***
Corto Maltesen seikkailuissa on seurattu
tiukasti kuvaa. Sarjakuvasankari on aina samanlainen ja sitä kautta lukijoilleen
tuttu. Siksi Tommi Korpela on ulkonäkönsä puolesta kiistämättömän
onnistunut valinta Q-teatterin Corto Maltesen seikkailujen nimirooliin.
Laivaton kapteeni, gibraltarilaisen mustalaisen ja cornwallilaismerimiehen
poika, ajelehtii ympäri maapalloa seikkailujen, aarteiden ja ystävyyden perässä
aikana, jolloin rajat ja maat olivat aivan toisia kuin nyt. Ilmeettömästi
Korpela tupakka kerrallaan herättää henkiin Maltesen. Lopputuloksena on
nostalginen kuva seikkailijaidealistista, jota yhdistää meidän aikaamme ainakin
juurettomuus.
[...]
Seppo
Parkkisen dramatisoiman tarinan dialogi
kasvaa näyttämölle sopivaksi, puhekuplia suuremmaksi, ja toimiva juoni
kannattelee myös niitä katsojia, joille "lyhyen maltalaisen"
alkuperäisseikkailut eivät ole tuttuja.
Ilona Kangas, Turun Sanomat 19.2.2011