New Karleby
Piano Larsson palaa Grönlannista Kokkolaan niin uuden yhteiskunnan kuin järkiavioliitonkin epäonnistuttua. Hän ei ole enää sitä mitä ennen oli, joten hän päättää tulla joksikin muuksi, mieluiten mummuksi. On siis otettava mummuuden oppitunteja, joita tarjoaa naapurin näyttelijä Elli Frolov. Arijoutsi puolestaan yrittää saada takaisin vanhaa yhteisyyden tunnetta, mutta Lömmarkki on omalla tahollaan löytänyt Jeesuksen. Pianon isä Kaulus joutuu paimentamaan Afrikasta tuotuja täplähyeenoja, joiden elämä keskittyy vonkaamisen ympärille. Ei ihme, että hyeenapoika Euroloordi kyllästyy ja haluaa tulla ihmiseksi.
Arktinen trilogia saa arvoisensa päätöksen näytelmässä, jossa tutulla ronskilla ja suorapuheisella tyylillä ratkotaan elämän peruskysymyksiä: rakkautta, perhettä ja sitä mitä oikein on olla ihminen. Kaikki haluavat muuttua, kaikki tarvitsevat apua, mutta kuka sitä kehtaa pyytää?
"Eiku ku minä vain ajattelin ku minun pitäis kuitenki olla ihimisten tuki ja turva ja olla nopiasti kolaripaikoilla nii se on vain niin kauhian vaikiaa ku kaikki ajoreitit pitää perustaa siihen että välttelee kaikkia niitä joille sinä oot velekaa. Ja se on niin noloa ku jossain suuronnettomuuksissaki pitäis ihimishenkiä pelastaa ja melekeen aina vain helepottaa ku kattoo että joltain henki pois ku se on melekeen varma että kuka tahansa sielä on uhuri vähänkään täältäpäin Suomia nii se on joku jolle sinä oot ainaki milijoonan velekaa. Siinä äiti sitte koittaa valtimoita potkia ja väärää tippaa laittaa että jos ees sillä tavalla vois vähän sinun velekoja vähentää että..."
Kantaesitys Tampereen Teatterissa 25.2.2011
Näytelmä on käännetty englanniksi.